keskiviikko 22. marraskuuta 2017

ÄITI
E
ilen 21.11 kerroin Nurmeksen ortodoksisen seurakunnan tilaisuudessa Jumalanäidin ikoneista, päivä oli sikäli sopiva että päivän pääuutinen oli kuinka äitiyspakkauksen nimi halutaan vaihtaa, onneksi ortodokseilla on käsite äiti muuttumaton.
Kerroin ensin -onko kädet pesty? kyllä äiti. Hienovarainen opastus, valvonta ja luottamus kasvatti pikkumunkkia. Teitittelin äitiäni koko hänen elämänsä ajan, äiti oli äiti ja vasta yli kolmekymppisenä kuulin hänen oikean nimensä, äiti oli siis äiti , Samoin tavallaan vaikka sinuttelemme Jumalanäitiä, emme puhu Mariasta vaan Jumalanäidistä, ymmärsitkö? Mariasta puhuminen on liian arkista.

Kerroin Jumalansynnyttäjän neitseen Marian syntymästä, Jumalanäidin vanhempien nimet olivat Joakim ja Anna, he olivat jo iällä 79-80 kun saivat Lapsukaisen jolle he antoivat nimen Maria joka merkitsee toivoa ja valtiatarta.
Ikonissa Anna lepää vuoteella, takaosassa on Joakim joka ei saanut olla paikalla, palvelijat tuovat rotinoita ja ruokaa synnyttäneelle.Juhlapäivä on 8.9.
Joakim rukoili erämaassa ja Anna puutarhassa surussaan sillä Joakimia oli kielletty enää toimimasta temppelissä koska oli lapseton, enkeli ilmestyi molemmille ja kertoi kuinka saavat lapsen, tuulipäänä molemmat lähtivät kertomaan toisilleen ilosanomaa, he kohtasivat Jerusalemin kultaisen portin kohdalla ja tästä kuvauksesta syntyi maailman kaunein hääikoni- Joakimin ja Annan kohtaaminen.

Seuraavana kerroin Jumalansynnyttäjän neitseen Marian temppeliin käymisen juhlasta  joka on 21.11. Joakim ja Anna olivat luvanneet antaa lapsen Jumalalle ja veivät Marian temppeliin jossa Maria oli yhdeksän vuotta.
Ikonissa Joakim ja Anna tuovat Mariaa temppeliin, ylipappi Sakarias ottaa hänet vastaan , toisessa kohtauksessa Maria on kiivennyt kaikkein pyhimpään temppelin osaan johon pappi saa käydä kerran vuodessa, Maria istuu portaalla ja enkeli tuo hänelle leipää. Ikonissa on kuvattu myös neitsyt joka oli paikalla. Tämä juhla on juuri se juhla josta lähtien veisataan joulukanonia sunnuntain aamupalveluksessa jouluun asti, joten tämä päivä sopii siis jouluvalojen sytytyspäiväksi.


Tässä tämän vuoden jouluvalot sytytettynä

Kolmantena kerroin Jumalansynnyttäjän neitseen Marian ilmestys juhlasta joka on aina 25.3, juhla osuu paastoaikaan ja tällöin on mahdollisuus lieventää paastoa. Juhla kertoo kuinka enkeli Gabriel ilmestyi Marialle kolme kertaa ja kertoi kuinka Maria oli synnyttävä pojan, Maria ihmetteli miten se on mahdollista, -minähän olen koskematon, enkeli vastasi - Pyhä Henki tulee sinun yllesi. Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy on pyhä ja häntä kutsutaan Jumalan pojaksi.
Ikonissa ylienkeli Gabriel osoittaa Neitsettä Mariaa, Maria istuu ja kehrää parhaillaan purppuralankaa temppelin verhoa varten.
Kerroin myös kun kerran osui juhla Suurelle Perjantaille ja palvelus oli vuorotellen surua Kristuksen kuoleman tähden  ja iloa Marian ilmestyksen vuoksi, oli aika erikoinen tilanne.

Neljäs ikoni käsitteli Jumalansynnyttäjän neitseen Maria kuolonuneen nukkumista, juhla päivä 15.8, tätä ennen on kahden viikon paasto. Jumalanäiti sai tietää kolme päivää ennen kuolemansa, hän halusi nähdä kaikki opetuslapset vielä kerran, ihmeellisesti he saapuivat eripuolilta maailmaa kuin pilvien tuomina, ainoastaan Tuomas puuttui, hän tuli myöhässä ja halusi nähdä vielä Jumalanäidin joka oli jo haudattu, hauta avattiin ja todettiin tyhjäksi.
Ikoniin Jumalanäiti kuvataan katafalkilla, opetuslapset ympärillään, keskellä on yleensä isokokoinen Kristus ja hänellä sylissä Jumalanäidin sielu.
Paikalla oli myös Herran veli Jaakob ja kolme apostolien opetuslapsia Timoteos, Hieroteos ja piispa Dionysios Areopagita joka on kirjannut enkelien luokat.


Tässä kaikki ikonit joista puhuin.

Viides ja kuudes ikoni kuuluivat yhteen asiaan, eli tämä vuosi oli katastrofaalinen satovuosi Pohjois-Karjalassa, halusin kertoa ikoneista jotka ovat syntyneet avuksi rukoukseen luonnonmullistusten aikana.
Tässä vaiheessa tarjosin agape aterian eli rakkauden aterian, kummipoikani oli leiponut litania leivät Vigiliaan ja kun en osallistunut palvelukseen illalla toi hän aamulla yhden leivän minulle jonka halusin jakaa kaikille, leipä oli hyvää, rakkaudella tehtyä Jumalanäidin kunniaksi, kiitos.

Ensiksi kerroin kuinka jo vuonna 399 pyhä Johannes Krysostomos piti tulenkivi katkuisen saarnan, oli ollut rankkasateita, rukousten avulla ne poistuivat ja mitä teki kansa, ei kiittänyt rukouksella vaan lähtivät sirkukseen, sirkus ei silloin ollut samanlainen kuin tänään, Krysostomos saarnasi;

Teitä varten on aurinko noussut, kuu loistanut, tähtien kuorot ovat kimalluttaneet yötaivaan, teitä varten tuulet ovat puhaltaneet, joet virranneet, siemenet juurtuneet ja kasvit kasvaneet, teitä varten koko luonnonjärjestys on pitänyt kulkunsa. Koko luomakunta palvelee teidän tarpeitanne- ja te juoksette paholaisen nautintoihin! Minä julistan, että jos joku tämän varoituksen jälkeen vielä erottaa itsensä katraasta päästääkseen teatterien myrkyllisten paheiden äärelle, minä en laske häntä enää takaisin aidan tälle puolelle: häneltä kielletään pyhät salaisuudet.

Eli kovia sanoja, jos et muista kiittää, et pääse ehtoolliselle.
Viljan Jumalanäiti ikoni kertoo kuinka kuinka Jumalanäiti auttaa ihmisiä heidän työssään päivittäisen leivän hankkimiseksi. Ikonin juhlapäivä on 15.10. Ikoni maalattiin Optinan luostarin vanhus Ambrosen siunauksella, hän tilasi ikonista monta kopiota ja lähetti niitä hengellisille lapsilleen, yhden lähetti Shamordinon naisluostariin, ihme tapahtui 1891 kun muualla oli huono sato ja tuli nälänhätä, luostarin alueella tuli kuitenkin normaali sato. 1892 kun pyhä Ambrose kuoli läheteiin ikoni Pyatnitsan naisluostarille Voronezhin alueelle jossa oli kova kuivuus, ikonin edessä rukoiltiin ja sade syttyi.
Ikonissa Jumalanäiti istuu pilvellä kädet rukousasennossa, alhaalla on kuvattu vehnä lyhteitä.

Kuudes ikoni on Rasimäen Jumalanäiti ikoni joka liittyy kylään jossa tehdään rankkaa maataloustyötä, jokainen tietää erakkolan tsasounassa olevan ikonin ja voi lohduttautua että Jumalanäiti rukoilee puolestamme vaikka aina emme jaksa lähteä kirkkoon, ikonissa Kristuksella on kädessä kirja käärö jossa lukee VALVOKAA, kaikesta huolimatta jokaisen täytyy valvoa omaa hengellisyyttä jottei se näivettyisi.

Seitsemäs ikoni on Valamon Jumalanäiti joka ihmeellisesti löytyi vanhus Natalia Anrejevan toimesta ja rukoiltuaan ikonin edessä hän parantui, ikonin maalasi noviisi Alinpi josta tuli ikonimaalari. Ikonin juhlapäivä on 7.8 Ikoni on tällä hetkellä Valamon luostarin pääkirkossa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti