maanantai 27. marraskuuta 2017

KARJALAN KIELEN PÄIVÄ 27.11
Tänään on Karjalan kielen päivä, itse olen sitä kirjoittanut paljon ikoneihin ja jotain myös ymmärrän,
muistan yhden jutun,
kylässämme oli avoimet kylät tapahtuma ja olin silloin kyläpäällikkö, ajattelin että pidän avajaispuheen Karjalan kielellä pyysin kylämme kielen puhujaa kirjoittamaan puheeni niin kuin se lausutaan, ei niin kuin kirjoitetaan, Tero sanoi ettei tee, on tönkköä kun se ei ole minun kieleni ja kun en sitä osaa, parempi pitää Poriks, joo, niin siinä sitten kävi, puhuin Poriks.
Karjalankieli näkyy ja kuuluu siellä täällä,  arkkipiispa Leo haluaa tukea Karjalan kieltä ja niin hänen tsasounansa ikonit ovat Karjalan kielisiä, kieltä taitamaton kun olen  hän käänsi kaikki tekstit ja vaikeuksia oli kirjoittaa joitakin sanoja joihin kotona olin tottunut, väkisin kääntyi puhekielelle.

Tässä esimerkkinä Karjalankielisestä ikonista yksi.


Iloitse Mikael, taivaallisten voimien johtaja!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti