SUULLINEN PERINNE


SUULLINEN PERINNE
Ortodoksikirkossa elää suullinen perinne joka siis elää kertojan mukana, perinteet rytmittävät vuoden kiertoa ja antaa tunteen kuulumisesta elävään yhteisöön. Tämä aika kyllä vähättelee suullista perintöä, kaikki pitäisi saada todistettua kirjallisesti, siksi kerron näitä minun suullisia perinteitä vain tällä sivulla. Kirjoitan juttuja vuoden kierron mukaan ja lisäilen niitä tarvittaessa myös vanhojen juttujen joukkoon.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


VIRPOVITSOJEN POLTTAJAISET
Tämä aihe kuuluu myös suulliseen perinteeseen, missään ei kerrota virallisesti mitä virpovitsoille pitää tehdä.
Tänään kello 15 alkaneeseen yhdeksännen hetken palvelukseen loppui pääsiäisen juhlakausi, oli aika kerätä pois virpovitsat ja muut pääsiäiskoristeet ennen kuin aloitetaan viettämään Kristuksen taivaaseen astumisen juhlaa eli Helatorstaita.


Tänään oli niin tuulinen päivä ettei voinut polttaa ulkona joten kakluuni  sai kunnian polttaa virpovitsat ja mandariinipuiden oksat jotka oli koristeina koko juhlakauden.


Miksi sitten virpovitsat poltetaan? Virpovitsat siunataan kirkossa Lasaruksen lauantain palveluksessa ja vihmotaan pyhitetyllä vedellä joten näin oksat pyhittyy, siksi ne pitää polttaa ja siksi kukkien kiinnitykseen ei saa käyttää rautalankaa ettei mitään jää jäljelle. Kaikki kaunis on katoavaista, mutta ensi vuonna uudelleen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



EHTOOLLISLEIPÄ-KIRKKOLEIPÄ
Nyt on menossa pääsiäisen keskijuhlan aika , juhla on 2017 keskiviikkona 10.5, voi hyvin muistella kirkkoleivän syntyä, ehtoollisleipä- kirkkoleipä on sama asia.
Eukaristia tarkoittaa kiitosuhria ja siihen kuuluvia rukouksia ja toimintoja nimitetään anaforan nimellä, anafora sai syntynsä pääsiäisaterialla jonka Jeesus vietti opetuslasten kanssa ennen kärsimyksiään.

Silloin tapahtui, että Hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen sanoen " Tämä on minun ruumiini, joka teidän edessänne annetaan". Ja viinimaljasta Hän lausui: " Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edessänne vuodatetaan".
Antaen näin esikuvan Ehtoollisesta Jeesus käski: " Tehkää se minun muistokseni. "

Ortodoksinen kirkkoleipä on hapatettu:
½l vettä, käytetään pyhitettyä vettä
50g hiivaa
suolaa
vehnäjauhoa

Taikina tehdään tiukka ja nostatetaan,
noussut taikina vaivataan niin kauan kunnes halkaistessa taikinassa ei näy yhtään ilmakuplaa, ne vaikeuttavat leivän leikkaamista,
leivotaan pieniä pullia, kohotetaan
tulee aina kaksi päällekkäin jotka litistetään, ne kuvaavat Kristuksen ihmisyyttä ja Jumaluutta,
päällimmäinen pulla leimataan sinetillä jossa on Kristuksen Kristogrammi ja lyhenne NI-KA -Hän voittaa.
Leivät pistellään neljästä kulmasta ja keskeltä näin kuvaten Kristuksen haavoja.
Leivät paistetaan kullan vaaleiksi, haudutetaan kostean  liinan alla ettei tule kovaa kuorta.



Tässä kuva leivin liinasta, niitä on 1kpl ja alusliinoja 2kpl, olen itse tämän kirjonut, en ymmärrä millä eväillä, kun lähdin pois Porista annoin liinat ja tarvikkeet seuraavalle kirkkoleipien paistajalle. Alusliinoja pidetään kosteana leipien alla ja päällä paiston jälkeen ettei leivät kovetu.



Kuvassa sinettejä, valmiita leipiä.

Ehtoollisessa käytetään aina viittä leipää ja näistä ottaa pappi paloja, en käy läpi koko juttua sillä tarkoitus on kertoa mitä suullinen perinne kertoo:

Meillä kotona oli peltipurkki jossa oli kirkkoleipä ja se sai kuivua, siitä otettiin pieniä murusia vaivoihin pyhitetyn veden kanssa, tai jos ei ollut mahdollista osallistua ehtoolliseen, tai kun esim. tuli radiosta ortodoksinen Jumalanpalvelus, niin sitten ruokailun jälkeen, tätä tapaa olen noudattanut omassa taloudessani. Kirkkoleivän saa pyytämällä etukäteen papilta, niin hän tietää jättää yhden tai isomman palasen,  muuten loput viidestä leivästä jaetaan ns. jälkiviinin kanssa ehtoolliseen osallistuneille tai jos vielä jää niin lopussa kun käymme ottamassa loppusiunauksen.


Tässä kuvassa uusia ja yksi vanha sinetti, 1970- luvulla opettelin leipomaan kirkkoleipiä ja leivoin niitä Porissa kunnes muutin Pohjois-Karjalaan, täällä olen leiponut niitä satunnaisesti, sinetit-leimat on yleensä puuta, niissä näkyy kirjaimet IC XC ja NI-KA, on joskus myös keihäs ja sieni ruokokepin päässä, isommissa on myös merkitty kolmiomuotoiset paikat joista pappi ottaa palat.


Jumalanäidille on myös oma sinetti, tämä muotti on tehty muovista.


Kuvassa on keraaminen kirkkoleipärasia, ostin sen joskus Valamon luostarista, sisällä on valmiiksi paloiteltuja kirkkoleivän palasia, takana on puinen rasia jossa säilytän kokonaisia, edessä kuivia kirkkoleipiä joista on keihäällä otettu paloja jaettavaksi ehtoollisviiniin sekoitettuna.

Oppaana olen käyttänyt tässä jutussa  arkkipiispa Paavalin kirjaa USKON PIDOT

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------




LIIKKUVA JUHLA
TUOMAAN TIISTAI VAINAJIEN MUISTELUPÄIVÄ

Päivää sanotaan myös vainajien pääsiäiseksi, aamulla varhain mennään haudalle, viedään koliva, munia ja muuta ruokaa, luetaan vainajille tarkoitetut rukoukset ja muistellaan nimeltä kuolonuneen nukkuneita. Iltapäivällä ei sovi mennä, pitää antaa rauha vainajille.


Toissa päivänä laitoin 1 dl vehnänjyviä likoamaan ja eilen keittelin niitä pari tuntia, valutin veden pois hyvin, tänään aamulla sekoitin joukkoon hunajaa 1rkl ja rusinoita ½ dl, päällystin korppujauholla ja tomusokerilla, tasaisen ja tiiviin sai kun painelin kasaa muovipussilla, päälle tein kanelista käsivaralla Ristin ja ympärille laitoin rusinoita.


Tämä koliva mallia 2017


Tämän vuosilukua en muista, uutta oli leipomon vohveliruusut.

KOLIVA-MUISTELUVEHNÄ
Suurmarttyyri Theodoros Alokkaan lauantaina on yksi vainajien muistopäivä, Theodoros kärsi marttyyrikuoleman keisari Maxiamuksen (286-305) aikana helmikuun 17 päivänä. Miksi on merkittävä pyhä? Keisari Julianos Luopio (361-363) hyökkäsi kirkkoa vastaan ja tiesi kristittyjen keventävän  paastoa lauantaisin, hän ilmoitti että kaikki torilla myytävät elintarvikkeet on pirskoteltava pakanallisten uhrimenojen verellä. Samana iltana Konstantinopolin arkkipiispa Eudoksios oli papistonsa kanssa toimittamassa monituntista Vigiliapalvelusta, aamuyöstä piispa lepäsi tovin ja hänelle ilmestyi Theodoros, kehottaen välttämään torin ruokia ja valmistamaan kolivaa , sana on Eukhaitan alueen murretta, tarkoittaen keitettyjä vehnänjyviä, tätä keitettiin heti suuret määrät ja jaettiin asukkaille, kun tori myynti loppui ja kauppiaat napisivat joutui keisari sallimaan myydä puhdasta ruokaa. Tämä tapa on säilynyt aina vainajien muistopäivänä ympäri vuoden.



KOTONA
Kotona on aina varattu vainajille myös osansa lähelle ikoneja ja kun on juhlat laitetaan kahvia, ja jotain syötävää lautaselle.


Tässä hyllyllä on kirkkoviiniä joka siunattiin erakkolan tsasounan praasniekassa 2016, lisäksi on nyt Tuomaan pikkuleipiä ja kahvikuppi odottamassa kahvia, kupin sain serkultani joka onnistui saamaan sen mukaan Karjalasta evakkoon lähdettäessä, kuppi on Kusnetsovin valmistama.

HAUDOILLA
Tänään siis pakkasin korin ja lähdin haudoille rukoilemaan äskettäin kuolleiden tuttujen ja ystävieni puolesta.


Kun olin suitsuttanut, lukenut rukoukset sekoitin kolivan, söin lusikallisen ja loput  jaoin haudoille.



Mukana oli Tuomaan pikkuleipiä, munia, karjalan piirakoita munavoilla, kulitsaa ja kahvia joka oli tarpeen oli tosi kylmä aamu.
Kiertelin tervehtimässä heitä joihin olin ehtinyt tutustua ja kerroin kuinka -Kristus kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi, ikuinen muisto kaikille.


PIENI TARINA
Jonain vuonna aikaa sitten päätimme kummipoikani kanssa lähteä haudoille, oli tulossa Helluntaita edeltävä vainajien muistopäivä, sielujen lauantai.



Tämä on vanhempieni risti, silloin oli muotia olkikukat seppeleissä, ne kestävät sadetta ja pakkasta, kannattaa muistaa. Ristin juurella näkyy valkoinen pallo, se on Valkea kuulas omena jonka toin tuliaisena haudalle.


Jostain ihmeen syystä sain luvalla laittaa penkin haudalle, se on perinne, ortodoksihaudoilla viivytään, no,
leivoimme kummipoikani kanssa isot karjalan piirakat edellispäivänä ja aamulla keitin kahvia mukaan ja teimme myös munavoita, en muista oliko jotain muuta, teimme näyttävän kattauksen kun kumpikin osaa, kummipoikani joka osaa kaiken lauloi rukoukset ja nautimme eväitä, juttu keskeytyi kun hautausmaan työntekijät tuli töihin ja eräs joka ajoi traktoria huomasi meidät ja pelko saavutti meidät sillä silmä tarkkana seurasi meitä ja oli ajamassa päin isoa lehmusta, viime hetkellä sai jarrut pohjaan, vähän aikaa oltiin ihan hiljaa, oli varmaan ensimmäinen muistoateria sillä hautausmaalla.



Ortodoksiseen tapaan oli ristin ympäristö luonnonmukainen, haudalle istutin ihan pienet saniaiset ja muuta, syksyllä ne oli niin suuret että peittivät viereiset haudat, syksyllä vein aina jotain värikästä ja luonnollista.


Ensimmäisen ristin teki Valamon luostarissa Miitsu puuseppä, aika kuluu ja kaupungin saasteet tuhoavat joten vanha risti tuli Rasimäen tsasounan viereen ja tilalle Niilo Saavola Nurmeksesta teki uuden, nyt metallijalalla jotta kestää pidempään, lisäksi uutta on messinkikilpi jossa nimet. Tuuliliina myös pitää olla, liinan tarkoitus heiluessaan karkottaa sairaudet perheen jäsenistä, tätä liinaa ei pestä vaan uusi tehdään lakanakankaasta, kaupungissa mustuu tosi nopeasti. Tämä risti laitettiin jouluaaton aattona siksi on ankean näköinen ympäristö.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------




23.4
SUURMARTTYYRI GEORGIOS VOITTAJA
Tänään otetaan esiin yksi ristileipä joka leivottiin Ristinkumartamisen viikon keskiviikkona, leipä liotetaan ja jaetaan eläimille ennen niiden laskua laitumelle.



Lumitilanne 23.4.2017. Terminen kevät on ollut kuukausi sitten, eli myöhässä tosissaan tänä vuonna. Ennenkin näin on ollut ja kerrotaan että tällaisessa tilanteessa eläimet kierrätettiin navetan ympäri kolme kertaa, tärkeää oli noudattaa perinnettä, näin tehtiin jotta karja pysyisi terveenä eikä pedot tehneet vahinkoa. Pyhällä Georgioksella on suuri merkitys, syksyllä Jumalanäiti ottaa  Jumalanäidin Suojelus päivänä 1.10 vastuulleen karjan ja siirtää vastuun keväällä pyhälle Georgiokselle.




Tässä ikonissa suurmarttyyri Georgios Voittaja tappaa pahan.
Pyhällä Georgioksella on tänäkin päivänä merkitystä, meidän kylässä on kuusi vuotta järjestetty kyläyhdistyksen puolesta ukkoin praasniekka pyhän Georgioksen päivänä,
juhlaan ei akoilla ole asiaa, akoilla oli vastaava pyhän Anastasian päivänä 29.10, mutta perinne akkain kohdalla on katkennut jo vuosia sitten,
tänä vuonna katkeaa ukkoin praasniekka perinne sillä kyläyhdistys ei enää järjestä sitä. Viime vuonna teimme linnunpönttöjä, aiemmin taoimme puukkoja, pannualusia, ym.



Aina kuitenkin söimme perinteisen kalasopan ja pashaa ja kulitsaa, sillä aina pyhän muistopäivä osuu pääsiäisaikaan ja jos on osunut paastoaikaan on siirretty Tuomaan tiistaille, nyt siis tämä perinne on loppu.
Alkuaan isännät Karjalassa kokoontuivat esittelemään uusia talvella hankkimiaan työkaluja tai muuta uutta ja päivä oli juuri tämä päivä.


Tropari

Oi Kristuksen marttyyri, pyhä Georgios Voittaja, sinä uskon jalon taistelun taistelit ja saatoit häpeään vainoajiesi jumalattomuuden.
Sinä toit itsesi Jumalalle otolliseksi uhriksi ja sait häneltä voitonseppeleen. Rukoile meidänkin syntiemme anteeksiantoa.

Kontakki

Sinusta tuli Jumalan kasvattama hurskauden kunniakas viljelijä joka korjasit itsellesi hyveiden lyhteen.
Kylvettyäsi kyynelin nyt riemuiten leikkaat. Veritodistajana kärsittyäsi sinä otit vastaan Kristuksen ja nyt rukoilet, oi pyhä Georgios, kaikille syntien anteeksiantoa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------



LIIIKKUVA JUHLA
TUOMAAN SUNNUNTAI
T
uomaan sunnuntaiksi leivotaan Tuomaan pikkuleipiä, tänä vuonna vihdoin sain hankittua muotit, pläkkimestari Pentti Tuominen puh. 0400 818 640 teki ne ja hyvin toimivat.

Ohje:
250 g voita
200g sokeria
-----------vatkaa
lisää 1 kpl muna
------------vatkaa
1½ tl soodaa
375g vehnäjauhoa
-------------sekoita kaikki yhteen, vaivaa hetken
leivo
lisää kämmeneen keskelle paistonkestävää vadelmahilloa
paista hyvässä lämmössä.


Melkein valmista, uuniin menossa.


Näitä tarjoillaan siis pareittain.


Tuomaan sunnuntain ikoni


Tropari

Oi Kristus Jumala, sinä, elämä, nousit niin kuin aurinko sinetöidystä haudasta ja tulit,
oi kaikkien ylösnousemus, lukittujen ovien taakse opetuslastesi eteen ja heidän kauttaan
uudistat meissä totuuden hengen suuresta laupeudestasi.

Kontakki

Sinun tultuasi sisään lukittujen ovien taa Tuomas tutkivalla kädellään koski elämänantavaa
kylkeäsi, oi Kristus Jumala, ja niin hän muiden apostolien kanssa huudahti sinulle:
Sinä olet minun Herrani ja Jumalani.

----------------------------------------------------------------------------------------------------



LIIKKUVA JUHLA
PÄÄSIÄINEN
K
atso etusivulta sivu KELTA/PUNA RUOKA sivulta löytyy pasha ja kulitsa ohje.




12.4.2017 Pashat valmiina pakastukseen, muotissa oleva on kelmun päällä, pasha ei siis ole muottia vasten, odottamassa pääsiäisyön palvelusta. Palveluksen jälkeen Pappi siunaa ja vihmoo pyhitetyllä vedellä pashan ja kulitsan.  Meillä kotona muistan pashan tekoa 1970 luvulla kun karjalaisemännät kokoontuivat, tätä olen sanonut Panjan pashaksi koska äitini sai ohjeen hältä.




12.4.2017 Tänä vuonna tuli kulitsat vähän tummia kun puilla lämmitettävää kivileivinuuniani ei voi säädellä, tai voi, mutta piti ehtiä tämän vuoden viimeiseen Ennenpyhitettyjen lahjain Liturgiaan, joten piti laittaa liian kuumaan uuniin, mutta vielä ovat siedettävän näköisiä. Päällä on manteleista kirjaimet XB joka on lyhenne -Kristus nousi kuolleista!


PÄÄSIÄISENÄ EI KARJALANPIIRAKOITA???

Vanha tarina kertoo kuinka Kristus oli ilmoittanut äidilleen että hän nousee kolmantena päivänä kuolleista. Neitsyt Maria uskoi poikansa lupauksen toteutumiseen ja varautui pääsiäisaamuna häntä vastaanottamaan.
Palaamisen kunniaksi hän halusi paistaa karjalanpiirakoita, Kristus ehti kotiin ennen kuin piiraat oli valmiit ja Maria Kiiruhti häntä vastaan piirakkapulikka kädessä, Kristus tervehti häntä ja otti pulikan pois Marialta ja kertoi äidilleen kuinka pääsiäinen on kuolleista ylösnousemisen johdosta ihmisille niin täydellinen ilon ja riemun praasniekka, ettei sitä tarvitse karjalanpiirakoilla enää juhlistaa.
Itse en ole pääsiäisenä piirakoita leiponut kuin pari kertaa, nykyään piirakat on juhla ja vieras ruokaa ennen olivat arkiviikonlopun ruokaa, ne olivat suuria, ruokaisia, perinne on ajan saatossa muuttunut. Tarinalla varmaan haluttiin vähentää perheenemännän työtä kun muuten joka viikonloppu piirakoita piti leipoa.



Yläkuvassa aloitus, kiertoilmauunini hajosi lopullisesti ja nyt olen kiviuunin armoilla, kun ostin talon en ymmärtänyt että kauppaan olisi pitänyt vaatia yksi mummo joka tuntee uunin salat.
Nyt sitten leivonnaiset on sitä ja tätä, karjalanpiirakka vaatii paljon lämpöä, kerran ulkomailla huomasin kuinka kiviuuneissa joissa oli vielä hiillos paistettiin leipää, tätä olen nyt kokeillut ja toimii hyvin, lämpö riittää.
En tiedä, aina puuro loppuu kesken, tänä vuonna tein täysjyvä riisisistä ja esikeitetystä kokojyvä ohrasta puuron, puuro siis loppui, lopusta taikinasta tein röttösiä, eli sisus on puolukkaa, sokeria ja ruisjauhoa, uunista otettuani voitelin ne voilla, jäähdytin, pakastin tulevaa arkea varten.
Pahinta on se että on paasto, tuoksut on mahtavat vaan mitään ei voi maistella, en keksinyt mitään tekosyytä, mutta muutama päivä kestetään.





KULTAINEN MUNA
Ennen kuolemaansa Kristus ilmoitti äidilleen nousevansa kolmantena päivänä kuolleista ja äiti varautui vastaanottamaan poikansa ja hankki kultaisen munan. Kolmantena päivänä Kristus tuli tapaamaan äitiään, äiti ojensi pääsiäislahjana kultaisen munan, Kristus kiitti ja sanoi -Pääsiäinen on yhteinen ilon juhla, mutta köyhillä ihmisillä ei ole varaa ostaa kultaisia munia pääsiäislahjoiksi. Sen jälkeen Kristus otti lunta käteensä ja puristi sen munanmuotoiseksi ja määräsi kanan munimaan halpoja pääsiäislahjoja joita köyhimmätkin pystyivät hankkimaan.


PUNAINEN MUNA
Maria Magdalasta ojensi keisari Tiberiukselle punaiseksi värjätyn munan ilosanoman myötä ja sanoi, "Kristus nousi kuolleista! Katso, tämän kananmuna on nyt kuollut, mutta sen sisällä on uusi elämä." Keisari epäili kuulemaansa ja sanoi että on vaikea uskoa kuin että kananmuna muuttuisi punaiseksi, tuskin oli ehtinyt sanoa kun muna muuttui kirkkaan punaiseksi.
Muitakin tarinoita on, myös se kuinka pakanoilla oli tapana jakaa juhlina ystäville erivärisiä munia, kuitenkin juuri se muna minkä Magdalan Maria ojensi keisarille oli punainen ja siksi aina ortodoksit käytävät pääsiäisenä vain punaiseksi värjättyjä kananmunia, muut värit kertovat maallistumisesta ja perinteiden unohtamisesta.


Magdalan Maria ikoni, käsissä Marialla on punaiseksi värjätty kananmuna.


Tässä vuoden 2016 värjätyt munat.



Nämä munat ovat vuoden 2017, elämme monimuotoisessa maailmassa siksi yksi muna on erivärinen , huomaatko? sain sen kirkolla palveluksen lopussa jolloin haetaan siunaus, silloin jokainen saa punaisen munan, itse unohdin munat väriliemeen hetkeksi liian kauan, tuli tummia, hauskaa oli värjäyksessä se, että hukkasin väripussin suomennoksen jonka sain viime vuonna, pussissa on ohje kreikan lisäksi englanniksi ja kummipoikani käänsi sen, englanninkielisen käännöksen oli varmaan tehnyt yhtä kielitaitoinen kuin minä, esim. munia olisi pitänyt keittää 20 minuuttia, hä, no, tietenkin, vain suomi on salmonella vapaa maa, tänä vuonna siis pähkäilin kuinka teen ja keitin munat normaalisti 10 minuuttia ja kaadoin kuuman veden toiseen kattilaan johon lisäsin väripussin värin ja etikkaa must tuntuu tyylillä, munat jäähdytin kylmässä vedessä ja sen jälkeen laskin ne varovasti väriliemeen, juuri tässä huomasin kuinka aika ratkaisee kuinka kauan ovat väriliemessä, käänsin selkäni muihin töihin hetkeksi ja ehtivät olla 15 minuuttia väriliemessä, olisin halunnut vaaleampia, mutta hyvä näin, kuivasin ne ritilällä ja sen jälkeen öljysin ne ruokaöljyllä.


LYHDYN VALO
Pääsiäisyön Liturgian alkaessa tuodaan alttarista tuli joka jaetaan kaikille:
KRISTUKSEN VALO SÄTEILEE KAIKILLE!
Vanha tapa on ollut tuoda tuli lyhdyissä kotiin, niin minäkin toin pitkästä aikaa tänä vuonna, kerron tässä pienen tarinan:

Oli vuosi 1996, minulla oli ikoni näyttely eräässä galleriassa, esillä oli kymmenen vuoden työni tulokset, siis nykyään Hyvinkäällä olevat ikonit,
osallistuin kummipoikani kanssa pääsiäisyön Liturgiaan ja päätimme siellä ,että viemme kotiin Kristuksen valon,
ei ollut lyhtyä ei mitään, minulla oli pieni pakettiauto Suzuki jonka tavaratilaan pakattiin kulitsa ja pasha jotka oli siunattu,
pashaan tökättiin punainen tuohus jossa oli siis tuli,
olimme pirteitä ja nuoria joten yhtäkkiä tuli mieleen että käymme näyttelyssä laulamassa pääsiäisveisut, näyttelytila oli kuin kirkko joten mikä ettei, kello oli jotain puoli neljä kun kipusimme galleriaan, tulen jätimme autoon, veisut kaikui kauniisti, minähän en laulanut,
mihin sitten,
mennään haudoille kun ovat lähellä, joo, lauloimme vanhempieni haudalla, mennessämme sinne pimeässä, tuli oli autossa, näimme kuinka joku seisoo hautausmaan käytävällä, joku tulee, pitää olla rohkea, mitä sitten onhan täällä paljon muitakin, päästyämme lähemmäs huomasimme vastaantulevan olevan patsaan joka oli käytävien risteyksessä, ok, homma hoidettu, nyt kotiin,
päästyämme kotiin sytytimme lampukoihin tulet, joita oli joka huoneessa, tulen jonka olimme tuoneet kaikella varovaisuudella, taloni oli sellainen että sen saattoi kiertää huoneesta huoneeseen,
söimme aamupalan, karjalanpiirakka, päällä voita, kipparin juustoa, voita ja kipparin juustoa, hyvää,
myös hyvää yötä, lähdimme nukkumaan ja ilman eri käskyä sammutimme  lampukat omilla puolillamme ja juuri viimeisen kohdalla tajusimme sammuttaneemme koko talosta pyhät tulet jotka valaisivat siis noin puoli tuntia, ei voinut mitään kun repesi hillitön pääsiäisriemu.

Tänä vuonna 2017 olen ollut tarkka ja vieläkin tulet palavat kahdessa lampukassa.


Tässä valo odottaa pääsyä kotiin.
Tällä valolla ei ole mitään tekemistä Jerusalemin Pyhän Haudan valon kanssa, en ymmärrä mistä on tullut tämä Jerusalemin valojuttu, historiaa ei kai tiedetä, on sellainen souvi, että en kyllä haluaisi olla mukana, nykyään tulta lennätetään ympäri maailmaa ja olisikohan tuli jotenkin syttynyt aiemmin tänä vuonna että ehtii joka puolelle, outoa, kun katseli videoita paikalta tuntui hämmentävältä, mistä on kysymys, ei ainakaan arvokkuudesta, surusta.


Tässä kuva pääsiäisen ajasta Kreetalla 2017
Kuva. Antti Narmala




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------



LIIKKUVA JUHLA
SUURI PERJANTAI

Elämäni päämies kuolee tänään, Kristus otetaan pois Ristipuulta ja kannetaan hautaan, ikonina on Kristuksen hautakuva, toimitus on vaikuttava, en tarvitse selityksiä kuka on syyllinen, minulle riittää tieto kuolemasta, mutta myös ylösnousemuksen toivosta, tälle haudalle lasken joka vuosi kukan kuten hautajaisissa.


Vuoden 2016 kukka oli ruusu sillä täällä ei saanut mistään liljaa.


2017 onnistuin saamaan yhden kukan liljan jonka laskin Kristukselle. Kukat ortodoksikirkossa ovat tärkeitä ja niillä ilmaistaan myös tunteita, jokainen voi viedä kukkia kirkkoon ja näin osallistumalla saada sisällön vuodenkiertoon ja pohdittavaa syvällisemmin tapahtumista.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------



LIIKKUVA JUHLA
LASARUKSEN LAUANTAI
Lähikirkossani on tapana toimittaa Lasaruksen lauantain ehtoopalveluksen ja litanian (Litania, yksinkertainen palvelus joka voidaan toimittaa vaikka ulkona, mutta yleensä kirkon läntisessä päässä),
jälkeen leipien siunaus, leipien siunaus on  sikäli erikoinen toimitus sillä tähän voi seurakuntalaiset tuoda siunattavaksi leipää, öljyä ja viiniä,
pappi siunaa viinin, vehnänjyvät, öljyn ja viisi leipää, siunaamisella anotaan Jumalaa turvaamaan niiden saatavuus,
tästä on myös syntynyt LEIPIEN SIUNAUSLEIPÄ joka meillä on aniksen makuinen yksinkertainen koristelematon pullapitko.

Ohje:
5 dl vettä
1 pussi kokonaisia aniksia
50 g hiivaa
2 dl sokeria
1 tl suolaa
8-9 dl vehnäjauhoa

leivo normaali pullataikina, kohota, leivo 2 kpl pitkoja kohota, voitele vedellä, paista 220.

Kreikassa litania leipiin voidaan käyttää esim. mastiksia, kanelia ym. mausteita.


Leivoin siunattavaksi tavallisen vehnä vuokaleivän.


Ja kuten hyvän leipojan kuuluu sanoa, ei tullut nyt mimmonenkaan, aina yleensä onnistuu.


Tässä leipä kirkossa odottamassa siunausta.


Kuvassa pappi siunaa, öljyn, viinin, vehnänjyvät ja viisi leipää jotka ovat  erityisesti tätä tarkoitukseen tehdyllä telineellä ja samalla myös seurakuntalaisten tuomat siunattavat.


Ikonissa Kristus herättää  Lasaruksen kuolleista, tällä teolla hän antaa uskoa omaan ylösnousemukseensa.



KYPROKSELLA
Lasaruksen lauantaina kiertävät kodeissa lapset laulamassa Lasarukselle tehtyjä veisuja, meillä suomessa on ortodoksisen pyhiinvaeltajan laulukirjassa yksi tällainen veisu, numero 76.
LASARUS KRISTUKSEN YSTÄVÄ.
Veisussa lauletaan kuinka Lasarus vaikutti piispana Kyproksella kolmekymmentä vuotta Larnakassa.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------




LIIKKUVA JUHLA
PALMUSUNNUNTAI
K
atso etusivulta sivu VIRPOVITSA



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


25.3
JUMALANSYNNYTTÄJÄN
NEITSEEN MARIAN ILMESTYS



Jumalansynnyttäjän neitseen Marian ilmestys, ylienkeli Gabriel ilmoittaa Marialle ilosanoman.
Ikoni on maalattu Kurpinovon pyhän Georgios Voittajan kirkon freskojen perusteella, freskot on vuodelta 1191, kuvan laatu on huono diasta kopioinnin vuoksi.

Juhla on aina 25.3 ja on erikoinen päivä, ruokapaasto katkeaa osittain, sillä tänä päivänä voi syödä kalaa ja öljyä,  ehei, ei mitään Sampea kermakastikkeessa vaan halpaa kalaa, tänään siis tein
CHILI CON PAKASTESEI muhennosta. Aineet seuraavasti:
Xtra pakaste seitä 2 palaa, matjes sillifileitä 2 kpl punaisilla lapuilla, paprikaa pakkasesta, ostettu halpaan hinta aikaan, syksyllisiä sipulin varsia, valkosipulia, chili maustetta, kokojyvä riisiä ja kindey papuja tarjouksesta, kalat paistoin ensin, lisäsin kasvikset ja riisin, lopuksi pavut ja yhden tomaatin, tunnin haudutin, muhennosta tuli runsaasti joten illan päätteeksi pakastan loput myöhempään käyttöön, sillä juhla on vain tämän yhden päivän.


Tässä kalat räiskyttävät öljyä koko taloon, kalat suoraan pakastimesta pannulle.


 Tässä valmiina muhennos joka saa muhia päiväruokailuun asti.


Tropari
Tämä päivä on pelastuksemme alku ja iankaikkisuudesta kätketyn salaisuuden ilmoitus.
Jumalan Poika tulee neitseen pojaksi, ja Gabriel armon ilosanoman julistaa.
Lausukaamme siis mekin enkelin kanssa Jumalansynnyttäjälle: Iloitse, armoitettu,
Herra on sinun kanssasi.

Kontakki
Sinulle, oi Jumalansynnyttäjä, voitolliselle sotajoukkojen johtajalle, me sinun palvelijasi,
vaaroista päästyämme kiitokseksi veisaamme voittovirren.
Pelasta meidät kaikista vaaroista, sillä sinulla on valta voittamaton,
että huutaisimme sinulle: Iloitse, Morsian, aviota tuntematon.


--------------------------------------------------------------------------------------------------




LIIKKUVA JUHLA
RISTINKUMARTAMISEN SUNNUNTAI
Juhla on niin sanottu liikkuva juhla , juhlalle ei ole kiinteää päivää vaan riippuu pääsiäisen ajankohdasta, jo lauantaina yksinkertainen puinen risti otetaan esille, asetetaan analogille ja koristellaan basilikalla.
Paastoaikana ei koristelussa käytetä kukkia, ei mitään, ainoastaan Ristinkumartamisen sunnuntaina laitetaan Ristille Basilikaa, perimätiedon mukaan ensimmäinen kasvi oli basilika joka kasvoi Herran ristin juurella.
Itse tietysti unohdin viime viikolla ostaa basilikaa, onneksi löytyi pakastimesta, joka vuosi kasvatan itse basilikaa, olen saanut siemenet lahjaksi sillä täällä ei löydy pienilehtistä kreikkalaisen basilikan siemeniä, viime kesä oli huono, sateinen ja kasvatin isolehtistä kun halla vei pienilehtiset, mukavaa tarkoituksellista päämäärällistä kasvatusta, sillä syksyllä on tsasounani juhla Ristin ylentäminen , silloin kuten kaikissa Ristin juhlissa käytetään basilikaa ja niitä tarvitaan paljon, nyt löytyi siis pakastimesta kokonaisia lehtiä joita pakastin syksyllä.
Risti on koko viikon esillä.



Tässä Risti analogilla 2014 Ristin ylentämisen juhlassa. Silloin onnistui hyvin pienilehtinen Basilika.



Tässä varta vasten tsasounalle teetetty siunausristi tuomi puusta joka kasvoi pihassani asuessani Porissa. Ristin valmisti Niilo Saavola Nurmeksesta. Kuva on Ristin ylentämisen juhlasta 2016, kukkina kehäkukkaa pihastani ja isoa basilikaa.


Tänään 18.03.2017 pakastetuilla basilikan lehdillä koristeltu Risti, kesän tuoksu levisi rukouspaikalle, Basilikan lehdet kuivuvat koska ovat viikon koristeina, sen jälkeen ne voi käyttää ruokiin.



Tropari

Pelasta Herra kansasi ja siunaa sinun perintöäsi.
Anna kirkollesi voitto vihollisista ja suojele ristilläsi valtakuntaasi.

Kontakki

Leimuava miekka ei vartioi enää Eedenin porttia,
sillä ihmeellinen sammuttaja, ristinpuu, on ilmestynyt.
Kuoleman ota ja helvetin voitto on karkotettu,
sillä sinä, minun Vapahtajani, tulit huutaen tuonelassa oleville:
Tulkaa jälleen paratiisiin.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Ristinkumartamisen jälkeisen sunnuntain keskiviikko
RISTILEIPÄ
On tapana Ristinkumartamisen sunnuntain jälkeisenä keskiviikkona leipoa ja viedä kummille ristileipä.
Leipiä tehdään monta ja noin 10cm halkaisijaltaan, päälle tulee taikinasta ristikuvio, taikina tehdään rukiista.
Kummilapsi vie leivän kummilleen ja kummi siunaa leivällä, leipä voidaan nauttia yhdessä kuulumisien myötä.
Yksi leipä laitetaan ikonihyllylle kevääksi Suurmarttyyri Georgios Voittajan päivään 23.4 asti, sen jälkeen ne viedään kirkkoon siunattavaksi tai voi vihmoa pyhitetyllä vedellä kotona, leipä paloitellaan ja jaetaan karjalle joka perinteisesti laskettiin sinä päivänä laitumelle.
Toinen leipä säilytetään viljan joukossa, murretaan kylvön yhteydessä ja kylvetään viljan mukana, myös kylväjä söi tätä leipää ja leivän myötä tuli siunaus talolle, tämä kaikki tehtiin myös leivän kunnioittamiseksi.
Tänä päivänä asia on miltei hävinnyt, kaunis tapa  on tuoda kummille leipä, leipoja voi myös jättää ikonihyllylle yhden ja nauttia sen keväällä ja kylvää vaikka osan ryytipenkkiin.
Olen käyttänyt apuna alla mainittuja kirjoja joita kuitenkin suullisen perinteen mukaisesti olen muokannut sellaisiksi kun ne on minulle tietoon tullut.


Ristilevät uunista ulos, kahdella Ristimallilla.


Kirjat:
Karjalainen keittokirja Pirkko Sallinen- Gimpi
Karjalan ja Petsamon pitäjäruoat Jaakko Kolmonen


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti