JOULU IKONI

KRISTUS SYNTYY - KIITTÄKÄÄ!

 
 

KRISTUS SYNTYY – KIITTÄKÄÄ!

”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja…” Näin julistaa meille jouluevankeliumi. Pitkä odotuksen aika on päättynyt. Jumalan Poika syntyi ihmiseksi, meidän kaltaiseksemme, tehdäkseen tyhjiksi ensimmäisen Aadamin lankeemuksen ja siitä aiheutuneen kirouksen seuraukset, kuoleman ja pahan vallan, ja avatakseen meille portin takaisin Jumala-yhteyteen.

Jumala ei hylännyt omaksi kuvakseen ja kaltaisekseen luotua langennutta ihmistä.  Hänellä oli oma pelastussuunnitelmansa. Se toteutui patriarkka Jaakobin jälkeläisten, Israelin kansan kautta. Neitsyt Mariasta syntynyt Jeesus-lapsi oli se luvattu ja hartaasti odotettu Messias, josta Vanhan liiton ajan profeetat olivat puhuneet.  ”Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa, mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa on muinaisuudessa, ikiaikojen takana” (Miika 5:1) Israelin kansa odotti vahvaa hallitsijaa, joka palauttaisi kuningas Daavidin aikojen loiston ja vapauttaisi kansansa roomalaisista miehittäjistä.

Jeesuksen syntymässä maallinen loisto oli kaukana. Vailla tilaa majataloista, vaatimattomassa karjansuojassa eläinten keskellä syntyneen lapsen saivat ensimmäisinä nähdä köyhät paimenet. Enkelien ilmoitus, enkelien ylistysveisu ja uusi kirkas tähti syntymäpaikan yllä kertoivat paimenille kuitenkin ainutlaatuisesta, suuresta tapahtumasta: syntynyt lapsi ei edustanut maallista vaan taivaallista kuninkuutta. Tästä syntymisestä oli jo profeetta Jesaja 700 vuotta aikaisemmin ennustanut: ”Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan ruhtinas.” (Jes. 9:5)

Kristuksen syntymästä, ihmiskunnan historian käänteentekevimmästä tapahtumasta, alkoi uusi aikakausi, Kristuksen aika. Elämällään, kuolemallaan, ylösnousemisellaan ja taivaaseen astumisellaan Hän todellisena Jumalana ja todellisena ihmisenä toteutti Jumalan pelastussuunnitelman ja perusti pyhän kirkkonsa jatkamaan työtä ihmisten pelastamiseksi.

Elämme edelleen odotuksen aikaa. Jos joulun Lapsi mahtuu sydämemme majataloon, odotuksemme ja kilvoittelumme kohde on tuon Lapsen toinen tuleminen ja iankaikkinen elämä Hänen yhteydessään. Joulun lapsena ihmiseksi syntynyt Kristus, uusi Aadam, kutsuu ihmistä takaisin sinne, josta ensimmäinen Aadam karkotettiin.

”Tulkaa riemuitkaamme Herrassa ja julistakaamme tätä salaisuutta: Erottava muuri on hajotettu, terävä, leimuava miekka kääntyy lappeelleen, kerubi poistuu elämänpuun luota. Minäkin nautin nyt suloista paratiisin ruokaa, vaikka minut on tottelemattomuuteni tähden ajettu pois paratiisista. Sillä Isän oikea kuva, Hänen iankaikkisuutensa perikuva ottaa päälleen orjan muodon ja tulee muutosta kärsimättä maailmaan aviota tuntemattomasta Äidistä. Hän, totinen Jumala, jää siksi mikä olikin, mutta rakkaudesta ihmisiä kohtaan Hän tuli ihmiseksi, ja tuli siksi, jona Hän ei ole ollut. Huutakaamme siis Hänelle: Jumala, joka Neitseestä synnyit, armahda meitä!” (Krtistuksen syntymän suuren ehtoopalveluksen avuksihuutostikiira)

                                                                                      isä Sulo Naakka




 




KRISTUS SYNTYY - KIITTÄKÄÄ!
Yllä olevalla tervehdyksellä  alkaa joulun juhlakausi, Kristus siis syntyy ei, syntyi, kerron tällä sivulla Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymää esittävän ikonin sisällön, kertoen tässä ajassa olevia juttuja täältä böndeltä ja sieltä sun täältä, ikoni valmistuu tässä päivien kuluessa ja juhlaa odottaessa, olen pyytänyt myös yhden kirjoituksen joka käsittelee aihetta miksi Kristus syntyi, tämän kirjoituksen julkaisen kun ikoni on valmis.
Tänään 15.11 alkoi joulupaasto joka sisältää ruokarajoitteita ja paljon hyväntekeväisyyttä, hernesoppa on kiehumassa, sen valmistumista odotellen aloitan kertomukset.


JEESUS LAPSI JA KAPALOT

 
Lapsi on kapaloissa kuin käärinliinoihin hautausta varten kiedottu, Jumalan pelastussuunnitelmassa syntymään liittyy jo tuleva kuolema. Kristuksen syntymä ikonissa olen kuvannut kapalon yhtenäisenä nauhatyyppisenä vaikka pääliina tai myssy on yleensä erikseen näkyvästi kuvattuna  kuten Mirhatuoja naiset haudalla jossa näkyy tyhjä hauta ja siellä oleva käärinliina ja irrallinen hikiliina, antimissi liina kuvaa käärinliinoja ja ilitoni kuvaa hikiliinaa joka suojaa antimissia minkä päällä ehtoollinen toimitetaan.
Kapalo on tärkeä asia tänä päivänäkin, antaen lapselle turvallisuutta äidin kohdun tapaan, maailman ollessa liian suuri ja avara,
ilolla olen huomannut että, kun kristityn pitää joka hetki pitää mielessä tuleva kuolema, on vaippatehtaat ja kapalovalmistajat alkaneet valmistaa pääkallon ja sääriluin, kuvioituja tuotteita, jotta kuolema pysyisi paremmin mielessä, jotta en suosisi ketään valmistajaa on tässä kuvana uusi myrkky merkki kuoleman vaaran merkkinä.
 
 


JUMALANÄIDIN VUODE


Jumalanäitiä ei kuvata sellaisella vuoteella jonka me miellämme vuoteeksi, vaan pussimaisen vaatteen päälle, Jumalanäiti on kääntynyt pois Jeesus lapsesta, tällä korostetaan syntymän yliluonnollisuutta.
Lapsuudessani oli juhlaa kun oli patjapussien olkien vaihtopäivä, Suomessa on jostain syystä syntynyt ihan oma kangas olkipatjoille, samaa kangasta löytyi lähes joka talossa, patjat täytettiin oljilla muhkeaksi ja eka viikkoina oli tasapainoilua että pysyi patjalla, patja tuoksui hyvältä kuivalta heinältä ja pikkuhiljaa muotoutui nukkujan mukaan, oli yllätys kun nykyisestä talostani löytyi tällainen oljilla täytetty patja, nukuin sillä lähes vuoden, kunnes eräänä aamuna herätessäni huomasin nostalgian hiipuneen samoin kuin patjani täyte, uutta täytettä en saanut ja nyt patja on muistojen hyllyllä odottamassa kunnon olkien uutta tulemista.
Kun Maria ja Joosef olivat matkalla niin tuskin heillä oli patjoja mukana vaan juuri patjapussit jotka oli helppo täyttää oljilla, tästä voi olla jäljellä patjan muoto ikoneissa.

Vanhoja patjapusseja
 
 


JOOSEF JA PAIMEN


Sinun synnyttäessäsi, oi ainainen Neitsyt, taivaalliset joukot ovat palvelijain tavoin läsnä hämmästellen ansion mukaan sitä, että  Sinä siemenettä synnytät. Sillä Sinä olet puhdas ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen.

Tämä teksti kertoo Johannes Damaskolaisen sanoin sen mitä Jooset enkelien tavoin hämmästeli ja mietiskeli, ikonissa on Joosefin seurana vanha paimen joka kuuntelemalla auttaa Joosefia karkottamaan pahat ajatukset, näin ajattelen, en voi kuvitella että ikoniin maalattaisiin pahan henkilöitymänä paimen joksi korkeasti oppineet ikoniteologit ovat paimenen nimenneen, ihminen ajattelee ensinnä pahaa, toiseksi totuutta ja ihan viimeksi hyvää, ikoneissani maalaan vain lohdutusta rukoilijalle, en pahan ilmentymiä.




KÄTILÖT - PESIJÄT


Ikonissa on kaksi pesijää, Salome jonka käsi kuivettui kun hän ei uskonut neitseellistä syntymää, koskettuaan Kristusta käsi kuitenkin parani, toinen pesijä oli nimeltään Zelome, kuvaus perustuu Jaakobin protoevankeliumiin ja Matteuksen apokryfiseen evankeliumiin. Kuvaus  korostaa Kristuksen täydellistä alentumista ja nöyrtymistä ihmisyyteen.
Ikonin Jeesus lapsi kuvataan jo vanhemman oloisena, ei herttaisena vauvana vaan lapsena jolla on oma tahto.


ENKELIT

 
Ikonissa toinen enkeli puhuttelee paimenia ja toinen  osoittaa tietäjiä, enkeleitä olisi voinut maalata  paljon enemmän, riippuen kohtauksesta,
-Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen -Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä joita hän rakastaa.
 
 


PAIMENET JA LAMPAAT



Hämmästyneinä paimenet ottavat vastaan enkelin ilmoituksen "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä".
Ikonissa olen kuvannut vain pari hämmästynyttä paimenta tilanpuutteen vuoksi, heitä olisi voinut olla enemmän, lammaslaumaa edustaa myös vain pari lammasta ja yksi pässi,
Jeesuksen syntymän seudulla kasvatetaan rasvahäntä lampaita jotka meikäläisestä näyttää oudolta, tämän rodun lampaisiin tutustuin Kurpinovon kylän liepeillä kun kuvailin pyhän Georgios Voittajan kirkkoa, lammaslaumat laidunnettiin usein kirkon liepeillä ja paimen kävi koirineen ihmettelemässä turistia. Kuvassa se eksynyt  Kurpinovon rasvahäntä lammas, muut laumassa taustalla.

 
Kylämme kyläyhdistys on pitänyt parina kesänä lainalampaita siivoamassa kaunista tonttiamme, muuallakin kylässämme on ollut lampaita ja jopa ihan laumana, talouden taantuma kuitenkin tappoi orastavan tuotannon, ehkä jälleen jonain päivänä.
 
 








AASI JA HÄRKÄ

Ikonissa kuvataan aina aasi ja härkä, tämä kuvaa ennustuksen täyttymistä josta profeetta Jesaja kirjoittaa; "Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne, minun kansani ei tajua"(Js 1:3).
Itse törmäsin aasiin eka kerran Makedoniassa, aasi seisoi keskellä tietä, olin yksin ja en ollut moista eläintä koskaan nähnyt, siinä tuijottelimme toisiamme, otin valokuvan, muka jokapäiväisyytenä, vaikka en ollut varma kuinka se aikoo syödä minut, joku kuitenkin vihelsi lähitalosta ja aasi lähti reippaasti kopsuttelemaan pois.
 
 
Täällä aasi oli jo siten tuttu kun tutustuin naapurikylään ja lehmien joukossa oli aasi, hetkinen, aasi, totta, aasi käyskenteli lehmien joukossa kuin yksi niistä, aasi oli Ovaskaisen Heikin joka joka vuosi esiintyy Nurmeksen joulunäytelmässä aasinsa kanssa, näytelmä on saanut laajaa suosiota ympäri maakuntaa, näytelmä esitetään kirkkopuistossa.
Myös härkiin tutustuin Makedoniassa kun kävin taksikuskini Siskoskan vanhempien kotona hollywood lavasteissa, siltä siis tuntui, kylän aika oli pysähtynyt 1000 -luvulle, en millään ymmärtänyt asiaa, kaikki mitä näin oli uskomatonta, siellä oli myös rufus ja rafus joita ei saanut lähestyä kuin omistaja, härät oli valtavan suuria ja niin kiukkuisen näköisiä ettei todellakaan tullut mieleen taputella,
 
Rafus
 
Rufus
 
Ei ole totta, kylämme lopetetun maitotilan pelloille oli tullut yhtäkkiä mustia lehmiä ja vasikoita ja ne oli samalla niityllä, totta, Päivärinteen  Kortelaisen Tuomo ja Merja olivat siirtäneet emokarjatilasta osan kyläämme, mahtavaa, kylä ei kuole, vaan kehittyy koko ajan, rotu on nimeltään Aberdeen Angus, siellä käyskentelee myös kuvan laumapäällikkö, tiesitkö, tuskin, kun tilaat hienoa häränfilettä se onkin yleensä sonnia, härkä sanana on hienompi, härkä on siis kuohittu sonni työkäyttöön.
Härän kohdalla suora yhteys on kadonnut Jeesus lapsen syntymäajan alkuhärkiin, niitä yritettiin pelastaa, mutta 1600- luvulla viimeinen alkuhärkä kuoli sukupuuttoon, yrityksiä on saada jalostettua rotu uudelleen ja lähes onnistuttu.
 
kylämme mahti sonni
 
 
 


SEIMI

 
Seimi kuvastaa hengellistä ateriapöytää josta Kristus tarjotaan uskovaisille ehtoollisessa, ikonissa olen maalannut seimen pohjalle lännen Marian heinää jota perimätiedon mukaan Jumalanäiti levitti Jeesuslapsen alle, Marianheinä kasvaa myös Suomessa ja on hyvän tuoksuinen, sitä käytetään esim. makeisten valmistuksessa ja jopa Puolalaisessa biisoni votkassa on Marianheinä korsi mausteena, toinen kasvi on pietaryrtti joka myös liittyy seimeen, keltaisena kuvaa valoa joka loistaa pimentyneestä luolasta.
 
 
Kuvassa on oman pihan tallissa oleva seimi, seimi on hätkähdyttävä, vuosikymmenien käytön jäljet näkyvät, seimi ja ympäristö on siinä kunnossa kun eläinten pito on loppunut 1970- luvulla, ehkä jonain päivänä on jälleen käytössä.







LUOLA

Luola ikonissa kuvataan aina mustaksi, mustaa väriä kuitenkin välttäen joten luola maalataan ruskean umbran ja ultramarin sinisen sekoituksella,
ikonissa luola on luola, eläinten suojapaikka, kylmyyttä ja villieläinten hyökkäyksiä vastaan, ikoniin ei maalata romanttista näyttämöasetelmaa tallista.
Meissä jokaisessa on mustaksi tummunut luola joka pitää siivota vastaanottamaan syntyvää lapsukaista,
tätä varten on paasto, voit paastota ruuasta, voit tehdä hyväntekeväisyyttä, voit jopa rukoilla enemmän kuin normaalisti,
minulle paasto on odotettu aika, voin siivoilla synkimpiä sopukoita ja luopua minusta, oli mukavaa tehdä oma osuus siivouksesta, kun rahaa ei ole antaa, tänä vuonna siivoustyönä oli ruuan laittoa joukkueena ortodoksiselle lähetystyölle, ikävä kyllä sanoa,(laitoin sanan ikävä, kun toisten mielestä paastoaika on synkkää, olkoon sana ikävä heille) hauskaa oli ja mukava yhteishenki,
turha kuvitella että luola puhdistui paaston aikana, ei, harhaluulo, mutta kirkkaammaksi tulee kuitenkin, ettei ihan hävetä siivoamattomuus, siksi pieni Jeesuslapsi syntyy joka vuosi, saamme uuden mahdollisuuden joka vuosi heittää synnit pois ja aloittaa vuoden kierto kasvaen lapsukaisen mukana.


TIETÄJÄT



Perimätiedon mukaan tietäjät oli sen ajan tiedemiehiä, ikoniin kuvataan näistä kolme, kultaa lahjaksi tuonut Nubian ja Arabian kuningas Melhior, suitsukkeita tuonut Saaban kuningas Baltasar ja mirhaa tuonut Tarsiin kuningas Kaspar, keitä he olisisivat tänä päivänä? Siinähän se juuri tuijottaa tätä tekstiä, ei ehkä tiedemies, mutta utelias joka haluaa kokea uudelleen Kristuksen syntymäjuhlan, matka on alkanut ja se on pitkä , vielä 38 päivää ollaan matkalla.

VUORET



Vuoret ikonissa kuvaa aina Jumalan läsnäoloa, tätä käytin hyväkseni Pielaveden ikoneissa joihin oli mahdutettava paljon pyhiä, jaoin kuvapinnan vuorilla, siis yhdistin pyhät Jumalan läsnäololla, arvaa, kysyikö kukaan mitä ihmettä vuoret tekee ikoneissa?, ei, noin voi ei maalata,
täällä böndellä on kylässämme yhteismetsä jonka keskellä olevalta vaaralta näkee kauas, äärettömyyteen, aina kun käyn siellä tunnen vahvasti Jumalan läsnäolon, laakson välillä tukahduttava tunkkaisuus muuttuu raikkaaksi poreilevaksi hapeksi,ei ole ihme että vaarat, vuoret ovat Jumalan läsnäolon symboleja.

TAIVAS


Taivas jouluikonissa on aina puoliympyrä josta lähtee säde, jos maalari maalaa ikonin taustaksi tumman sinisen yötaivaan niin silloin pitää opetella lisää, pitää unohtaa tämä näkyvän maailman taide ja nähdä ikonin kauneuden taakse, tausta voi olla kultaa, indigoa, punaista, tausta ei voi olla hopeaa, valkoista, ne on paratiisin värit, mutta kokonaan siniseksi maalattu tausta ei kuvaa taivasta, tulikohan selväksi.
Täällä böndellä näkyvä taivas on välillä pakahduttavan kaunis, sitä ei valokuviin tavoita, se tunne kun seisot niityllä ja katsot ääreettömyyteen, ikuisuuteen, aikaan joka ei muutu, välillä taivasta ei näy, synkät pilvet peittävät sen, aina kuitenkin pieni toivon säde raivaa tiensä läpi pimeyden ja se on ikonin taivas, pieni, kuitenkin läsnäoleva, toivoa antava.


JOULUNTÄHTI


Jouluikonissa on muutamia mysteerejä joita ei ole saatu selvitettyä, yleensä ihminen haluaa tietää kaiken jotta voi uskoa, ikonissa kuvattu jouluntähden muotoa tai mikä se on ei ole saatu selvitettyä, monia kirjoja on kirjoitettu, mutta, ei, ei, yleisesti pidetään että tähti olisi jupiterin,saturnuksen ja venuksen konjuktio, minusta on mahtavaa että tähti on säilynyt mystisenä, minulle jouluntähti Porissa syntyi taivaalle marraskuussa ja näkyi Prisma tavaratalon kohdilla, se mikä näkyi oli selvästi kirkkaampi kuin muut taivaankappaleet, täällä jouluntähti näkyy vaarojen yläpuolella johdatellen kohti Herramme syntymän ihmettä, on rauhallinen mieli kun tämä toistuu aina vain, vuodesta toiseen, mikä on tämän taivaankappaleen nimi, en tiedä, minulle se on joulun tähti.


IKONIN NIMI


Ikonissa on tapahtuman nimi ja Joosefin nimi Karjalan kielellä, sillä ikonin sijoituspaikka on Pyhän Blasios Sebastialaisen, Pyhien Marttyyrien Floroksen ja Lauroksen sekä Karjalan kaikkien Pyhien Tsasouna,
normaalisti ikonimaalari käyttää sitä kieltä ikoneissa mikä on hänen äidinkielensä, silloin on varmaa että kirjoitusasu on oikea, tsasounassa kaikki tekstit on Karjalan kielellä jotka on arkkipiispa Leo kääntänyt maalaustyötäni varten.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti