VIRPOVITSA




21.03.2016
Tälle sivulle kerään tietoa virpovitsasta jonka tarkoitusperät on totaalisesti yritetty tuhota ja vuosi vuodelta saa mitä omituisimpia piirteitä. Tekstiä lisään alapuolelle.

Virpovitsa on ortodoksisen elämän yksi merkki, virpovitsan käyttö on kristillisen uskon esitys ja sitä säätelee suullinen perinne.

EI!
Kielletystä on aina mukava alkaa, se jotenkin inspiroi ja tuo tunteet pintaan,
eli,jos ajattelet "mitä sen väliä" älä lue eteenpäin,

- virpovitsassa ei saa olla rautalankaa, koska vitsa siunataan ortodoksisessa kirkossa ja vihmotaan pyhällä vedellä tulee siitä pyhitetty joka voidaan hävittää vain polttamalla, niin jäljelle jää vain tuhkaa.
- virpovitsassa ei saa olla sulkia, höyheniä ?????, totta, höyhenet on läntistä pääsiäisperinnettä kuten puputkin, ortodoksisessa Karjalassa ihmisiä vieroitettiin taikauskosta kieltämällä tuomasta tsasouniin enää linnunsiipiä, sulkia, villaa , pellavaa, aikaisemmin samat uhrit oli asetettu pakanalliselle uhripaikalle erilaisia tarkoitusperiä varten,
Karjalassa virvottiin myös karja, kanat, hevoset, voit vain kuvitella miltä tuntuu kun emäntä tulee virpomaan ja kanat tunnistaa jonnekin  hävinneen martta kanan sulat, siinä kyllä munimishalut hiipuu ja tippuminen orrelta on lähellä.
- virpovitsan kukkien värit ensisijaisesti ovat punainen ja valkoinen (ylösnousemuksen väri), violettia, mustaa, harmaata ei käytetä, ne on paastoajan värejä.

KÄYTTÖAIKA
Virpovitsa asetetaan Lasaruksen lauantain Vigilian tai ehtoopalveluksen yhteydessä toimitetun siunausrukouksen  ja pyhitetyllä vedellä vihmomisen jälkeen ikonin päälle ja pidetään siellä koko pääsiäiskauden joka loppuu Herran taivaaseen astumisen aattona (Helatorstai). Virpovitsa otetaan pois ikonin päältä ja poltetaan, niitä ei jätetä koristeeksi, jos et voi polttaa niin, katko pieniksi ja laita pussiin ja vie seurakuntaan, useissa seurakunnista otetaan vitsoja vastaan ja poltetaan.

 
Virpovitsat vuodelta 2014. Kuva Antti Narmala
 
 

Sama rukouspaikka vuonna 2015. Kuva Antti Narmala

 
Rukouspaikka Rasimäellä 20.3. 2016
 
 
 
Rasimäen erakkolan tsasouna 20.3.2016.
 
Virpovitsat 2016, virpomiseen liittyy myös muistoja, värikäs vitsa on saatu Annalta kun hän vrpoi, toinen oksa on eri paikassa jonka sain Marialta.
 
 
 
Autoni virpovitsa 9.4. 2017. Tämän vitsan sain kirkolta, uutta on ruusujen vihreä väri.
 
Tässä Nurmeksen ortodoksisen kirkon analogi koristeasetelma 2017, hieno ja uutta on pienet kukat jotka roikkuvat.
 

Kuva otettu Suurena Perjantaina, siksi analogilla Risti.
 
 
 
 
 
 
29.03.2017
VIRPOVITSOJEN SIUNAUSRUKOUS
Virpovitsat siunataan ja vihmotaan pyhitetyllä vedellä Lasaruksen lauantain vigilian yhteydessä.
Rukous:
 
Herra, meidän Jumalamme, jonka istuinta kerubit kannattavat. Sinä olet ainoalle Pojallesi, Herrallemme jeesukselle Kristukselle, antanut voiman ja lähettänyt hänet pelastamaan ristinkärsimyksillään, hautaan laskeutumisellaan ja kuolleista nousemisellaan maailman.
Kun hän ratsasti Jerusalemiin kärsimään vapaaehtoisesti, niin pimeydessä ja kuoleman varjon maassa asuva kansa otti käsiinsä palmunoksia, voitonmerkkejä, edeltä kuvaten ylösnousemusta.
Tätä esimerkkiä noudattaen mekin olemme ottaneet käsiimme pajunoksia. Ja niin kuin kansanjoukot ja lapset tervehtivät sinua hoosianna-huudoin, niin mekin veisaamme kiitostasi tullaksemme otollisiksi saavuttamaan pääsiäisjuhlan, ylösnousemuksen kunnian Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Sillä hänen kanssaan ja kaikkein pyhimmän, hyvän ja eläväksi tekevän Henkesi kanssa sinä olet kiitetty nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
 
 
22.03.2016
VAINAJAT
Vanha kaunis ortodoksinen tapa on viedä haudoille virpovitsoja, kuolonuneen uskossa ja ylösnousemuksen toivossa nukkuneille veljille ja sisarille,  kirkkaalla viikolla (pääsiäisen jälkeisellä viikolla) on Tuomaan tiistai jota sanotaan myös vainajien pääsiäiseksi, tällöin käydään haudoilla toimittamassa muistopalveluksia ja syödään eväitä ja jätetään myös vainajille punaisia kananmunia.
 
Virpovitsa haudalla on kuin ihmisen elämänkaari, vain hetkinen, ei ole syytä tehdä kestovirpovitsoja vaan viedä kirkossa siunattu oksa haudalle ja myös muistaa poistaa oksa kun pääsiäiskausi loppuu ja polttaa siunattu oksa.
 
 
Isä Jorman haudan virpovitsa Valamon luostarin hautausmaalla vuodelta 2016. Ikuinen muisto. Kuva Antti Narmala.
 
 
VIRPOVITSAN TEKO OHJE
Toivottavasti saat selvää kuvista: KLIKKAA KUVAA, NIIN NE SUURENEE!
 
 
 
 
 
23.03.2016
SOSIAALIVITSA
Yhteiskunnassa on aina perheitä jotka tarvitsevat yhteisön tukea, Karjalassa oli tapana tehdä virpovitsoja sanomalehdistä, näin virvottava tiesi että, palkan voisi antaa rahana, näin vaivihkaa ilman suurempia eleitä tuli hoidettua sosiaalisuutta ilman häpeää.
 
 
Sanomalehdestä tehdyt koristavat virpovitsaa.
 
 
27.03.2016
MUUALLA TEHTYJÄ VIRPOVITSOJA
 

Tässä on Juuan Tiistaiseuralaisten huolella tekemiä virpovitsoja vuodelta 2016.

05.04.2016


Nurmeksen seurakuntasalista, näin voi luovasti käyttää virpovitsoja, tämä asetelma oli ensin kirkossa ja palmusunnuntain jälkeen siirrettiin salille.


Tässä yksi tapa sijoittaa virpovitsat yhteen paikkaan, on rauhallinen, kaunis.


04.05.2016 kello 20
POLTTO
Tänään loppui pääsiäiskausi ja oli aika luopua virpovitsoista joita oli ilolla tehty.


Tässä on koottuna kaikki erakkolan virpovitsat, kaunis on kaunista.


Muutama hetki ja tuli leikkii kukilla


Valtava hetkellinen kuumuus lämmittää polttajaa kauniissa kevät illassa


Katoavaista on kauneus, mutta lohdullista, voimme kokea sen taas uudelleen ensi vuonna.







 
 
 
 
 
 
TEKSTIÄ TULEE LISÄÄ KUN EHDIN
 
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti